pesterijen en verhalen

10 maart 2016 - Bethlehem, Israël

pesterijen en verhalen, Via het checkpoint in de muur reden we zomaar Bethlehem binnen, met de groep waarmee we nu 10 dagen optrekken. Vanmorgen het woord SUMUD geleerd. Het staat voor veerkracht maar eigenlijk staat het voor een manier van leven, zelfbewust met opgeheven hoofd. Je blijft gewoon doorleven, je laat je niet kisten door de pesterijen van de Israëlische regering. Je gezin bestaat bv. uit 5 mensen, maar als je paasfeest wilt vieren krijgen je maar 3 permits om naar Jeruzalem te gaan, totaal willekeurig. Gretha Duisenberg en Dries van Agt hebben toch wel een punt als je dit zo meemaakt. We waren voor de uitleg van SUMUD in de 'story house' van de AEI. Daar krijgen vrouwen en jongeren training hoe ze mentaal overeind kunnen blijven in hun benarde situatie zonder perspectief. Ze leren dat door behandeling via drama, verhalen, camps etc. van thema's als liefde, vergeving, verzoening, eigenwaarde, vrijheid, vrede, veiligheid, geloof etc. Er zijn bijeenkomsten voor christenen en moslims samen waarin het gaat om van geloof afgeleide waarden zoals respect en betrouwbaarheid. Mooi om te horen was hoe het werken met verhalen zich afspeelt om beter te kunnen omgaan met een dramatische gebeurtenis. Deze verwerkingstechniek hebben de Palestijnen hier gebruikt na de bouw van de muur die dwars door de stad loopt sinds 2005. Het mooie is dat ze die techniek hebben overgenomen van Enschede nadat daar de vuurwerkramp had plaatsgevonden. Een paar voorbeelden zie je op de foto's. hh.

1. Swan en Harm:
    11 maart 2016
    Goed om ook eens de andere kant te horen. Wij horen het altijd maar van één kant. We blijven meegenieten van jullie belevenissen. Dit worden interessante dagen. Blijf genieten!
    Liefs.
  2. Willy:
    11 maart 2016
    Zo hoor en lees je nog eens wat.
    Gr. Uit Wezep.
  3. Ineke van dijk:
    11 maart 2016
    de moeite waard om te lezen en heb uw vijanden lief blijft een opdracht! Maar met Micky mousse naar bed verslaat alles:-)
  4. Wilma:
    11 maart 2016
    Wat hebben we toch nog veel te leren. Ik wil zo graag dat we mensen als mensen leren zien, zonder "labels".ik geniet mee van jullie verhaal.
  5. Arie:
    11 maart 2016
    BETHLEHEM. Graf van Rachel, stad van David als herder, maar ook als vechtersbaas, slagveld, de brute kindermoord en ook nu nog veel ellende. Maar ook de plaats waar Jezus werd geboren en het engelenkoor zong "Vrede op aarde". Basis voort uitzicht en Sumud?!