Ik weiger vijand te zijn......

12 maart 2016 - Bethlehem, Israël

Ik weiger vijand te zijn,

Daoud, Palestijnse boer, spreekt gepassioneerd over zijn akkerbouw bedrijf iets ten zuiden van Bethlehem. Het is omgeven door wel vijf nederzettingen van Israëlisch die de grenzen van zijn terrein steeds dichter naderen. De Israëlische regering wil hem graag uitkopen, maar het land gaat al lang over van vader op zoon, het is hem gegeven en kadoos verkoop je toch niet? Dus sluit de regering de watertoevoer en de elektriciteit af. Daoud blijft! Er wordt een weg rond zijn terrein gelegd waardoor hij opgesloten raakt. Daoud blijft. De toegangsweg naar zijn huis wordt gebarricadeerd. Daoud blijft, ontvangt de soldaten die voor de zoveelste maal een nutteloze, pesterige controle komen doen met koffie. Het zijn toch mijn gasten want ze zijn op mijn land. We zitten als groep in een soort grot, want als Daoud een gebouw zou neerzetten komen binnen de kortste keren bulldozers om het te vernietigen.
Daoud is een blijmoedige man vol idealen die ons enthousiast begroet. Tja wat doe je als je positie steeds benarder wordt? Boos worden? je als slachtoffer gedragen? vertrekken? Daoud kiest voor geen van drieen. Hij kiest ervoor om niet te haten, geen slachtoffer te zijn, te praktiseren wat Bijbels is en te blijven geloven in gerechtigheid. Hij blijft geloven in een positieve oplossing en hij ziet het leven op zijn bedrijf als een reis, die richting krijgt vanuit drie begrippen: liefde, geloof en hoop. De naam van zijn bedrijf? ' tent of nations' vanuit het verhaal van Abraham, de vader van vele volken, die zijn tenten op sloeg in hetzelfde gebied en die, gezegend en geleid door God respectvol omging met de bewoners van het land. We waren er stil van toen we een wandeling over het bedrijf maakten en allerlei creatieve oplossingen zagen voor ontstane problemen.......

hh

1. Jantina de vries:
    12 maart 2016
    Bijzonder verhaal.
  2. Willy:
    13 maart 2016
    Zo hoor je nog eens wat. Triest.
  3. Lucius de Graaff:
    Indrukwekkend!
  4. Wilma:
    13 maart 2016
    Mijn pet af voor zo'n opvatting.
  5. Fia wildeboer:
    Weer een bijzonder verhaal:(
    1 ding heeft Daoud voor,zijn door zettingen vermogen!
    Zoals je schrijft henk ,liefde geloof en hoop dat zijn de beste ingrediënten !
    Lieve groet
  6. Fia wildeboer:
    Kleine correctie :)
    zijn door settings vermogen
    Fijne reis nog verder !
    Fia
  7. Ineke van dijk:
    13 maart 2016
    Als iedereen zo in het leven stond en schuilde bij het Kruis op Golgotha dan zou het nooit meer oorlog zijn! Die grote Toekomst komt eraan!
  8. Janny Harsevoort:
    13 maart 2016
    Wat kunnen jullie mooi vertellen.
    Wat een moed van deze man, ook best wel lastig voor hem.
    Blijf volhouden en genieten!
    Groet Janny.
  9. S en A:
    Herkenbaar.
    Helaas ten dele roepende totdat er een omwenteling komt?
    Vergelijk S À .
    Het is in en in triest.
    Het is zo gauw een kwestie van ik weet het en doe het het beste en waag het niet om het anders te zien.
    Ook hier zullen heel wat verschillen zijn .
    Groeten en we horen graag weer.
  10. Els:
    Beste Hil en Henk,
    Bijzonder om van zo dichtbij mee te maken wat er gebeurt in een mensen leven in Israel,
    Mooi dat jullie iets van de diepte zien van 1 persoon/ gezin. En ook wat 'grote' besluiten van een regering teweeg brengt bij deze mensen.
  11. Swan en Harm:
    Indrukwekkende verhalen!!
    Liefs van ons!
  12. Ton van Leijen:
    14 maart 2016
    Ha Reizigers, het dwingt inderdaad respect af hoe deze boer met de situatie omgaat. En je hoeft geen antisemiet te wezen om gefundeerde kritiek te kunnen hebben op het gedrag van sommige Israëliërs. (In het besef dat het ook van andere mensen gezegd kan worden, zelfs van gereformeerden.)
    Iets geheel anders, eigenlijk onbenullig, dus je hoeft het niet te lezen: het valt op dat je bij elke foto vermeldt met welk type camera hij is genomen. Het is interessant daar even bij stil te staan, want er kunnen verschillende verklaringen voor zijn. 1. Je wilde die vermelding uitschakelen, maar wist niet hoe dat moest. 2. Het is de Mossad die dit veroorzaakt, want men wil zonodig kunnen achterhalen of men met toe- dan wel terroristen te maken heeft (had ik ze overigens met een simpel telefoontje kunnen uitleggen). 3. Het toestel bevalt zo goed dat je het iedereen wilt aanprijzen. 4. Je wilt met dit goede, maar qua prijsverhouding eenvoudige type duidelijk maken dat dit het uiterste haalbare was nadat je de reissom had betaald. 5. Het is een geleend toestel, en je doet dit als eerbetoon aan de juridische eigenaar. 6. Je hebt er teveel voor betaald maar weet dat niet, en denkt daarom er goed mee voor de dag te komen. 7. Jullie genieten zo dat dit vraagstuk aan de aandacht is ontsnapt. Zelf hou ik het voorlopig op 1. of 7. We horen het graag.
    Geniet verder DV!
  13. Henk Harink:
    14 maart 2016
    Beste Hil en Henk ik hou van jullie open blik. Heel mooi zo jullie het omschrijven. Ik wens jullie nog hele goede dagen en Gods zegen. DV tot gauw want we missen jullie al een beetje.