voorbij de muren

18 maart 2016 - Tel Aviv-Yafo, Israël

Vanmorgen afscheid genomen van de groep die weer terug ging naar Nederland. We hadden een goede tijd samen. Ons gezelschap heette ' voorbij de muren' en beloofd was dat we meer te weten zouden komen over de culturele, politieke en religieuze situatie in Israël. Nou, dat is inderdaad gebeurd. In 9 dagen hebben we wel 20 presentaties en ontmoetingen gehad. Allemaal met organisaties die iets willen bijdragen aan verbetering van het leven vanuit hun eigen invalshoek. We spraken met een rabbi for human rights, met Beit Daniel van de sociale protestbeweging, met een sheikh van de Druzen, met Mossawa een Palestijnse mensenrechtenorganistie, enz. enz. Het mooie vond ik dat alle organisties een eigen droom hebben van een betere toekomst. Bij de laatste club die we ontmoetten in Nazareth zeiden ze het zo: ' je moet zelf hoop creeeren' . Daar gaat om. Actief zijn en kijken waar de kansen liggen. Tegelijk is het belangrijk om realistisch te zijn. Je merkt dan ook wel moedeloosheid omdat het eerder slechter dan beter wordt als je denkt aan het vreedzaam samenleven van alle bevolkingsgroepen in het land. De huidige regering stelt zich veel harder op naar de Palestijnen dan die in de tijd van Yitzak Rabin in de 90er jaren. We waren in Tel Aviv op de plek waar hij in '95 is vermoord door een joodse extremist. Indrukwekkend! Gisteravond hebben we als groep terug gekeken op deze (studie)reis. We stelden ook de vraag wat het ons individueel heeft gebracht en wat we ermee gaan doen. Zelf heb ik in gebracht dat ik niet direct veel zie in allerlei acties, hoewel Hil wel zin lijkt te hebben om volgend jaar een paar weken te gaan werken bij Daoud op dat landbouwbedrijf waarover we eerder schreven. Het lijkt mij wel van waarde om te kijken naar mijn eigen gedrag t.o.v. mijn medemensen. Hoe kan ik bijdragen aan een gelukkig leven voor de mensen met wie ik omga? Ik ga daar over nadenken. Mocht je me dus ontmoeten als we weer in Nederland zijn en denken, wat gedraagt die jongen zich toch anders dan anders dan weet je hoe dat komt.... Nu nog 2,5 week voor bezinning en genieten.

hh

1. Fia wildeboer:
    18 maart 2016
    Hallo henk en hil
    Alles wat je nu zoal geschreven hebt henk
    hoef je ons als jullie weer thuis zijn niet meer te vertellen;)
    Dat scheelt:)
    We blijven op de hoogte,nog een hele mooie reis verder!
    Groetjes
  2. Janny Harsevoort:
    Dag Henk en Hil,
    Wat weer een indrukwekkend verhaal, en wat goed om te lezen!
    Zijn jullie hersenen nog niet bomvol? Wat een indrukken, het is bijna voor mij onbegrijpelijk.
    En Henk, wat een goed doel, want daar moe ten wij naar streven, om de ander een gelukkig leven proberen te geven. Een zoektocht!
    Veel liefs Janny.
  3. Swan en Harm:
    19 maart 2016
    Bedankt voor jullie verhalen. Het geeft ons ook stof tot nadenken. Eenvoudig is het niet, maar het is goed om beide kanten te horen.
    Nog fijne weken! Jeruzalem, Galilea? We horen wel.
    Liefs.
  4. Coby:
    19 maart 2016
    Bijzonder jullie verhalen te lezen. Voor ons heeft een bezoek aan Israël een heel andere insteek. We hebben wel de gastvrijheid van de arabieren ervaren. Bijzonder om telkens weer mensen te mogen ontmoeten. Geniet deze week van het Purim feest.
    Hartelijke groet Govert en Coby
  5. Willy:
    20 maart 2016
    Hebben jullie al de nodige geschenken in huis voor het naderende feest?