milk&Honey in een verscheurd land...

31 maart 2016 - Chorazim, Israël

Zal ik even de toetjes gaan plukken? We hebben net een prettig bord rijst op en wij zijn wel van toetjes. Meestal uit de koelkast maar nu we hier in Yesud HaMa' la zitten, een eindje boven het meer van Galilea is dat anders. De toetjes hangen hier bij tientallen in de boom in de vorm van heerlijke sinaasappels en grapefruits. Enorm sappig en heerlijk zoet. Het liedje van de popgroep Milk& honey waarmee ze in '79 het songfestival wonnen speelt door mijn hoofd ' Halleyluja' . En ook het bijbelwoord dat Israël een land van melk en honing is komt boven. God had het goed voor met zijn volk.
Wij ervaren ook zegen. Schitterend voorjaarsweer, allemaal boomgaarden met frisgroen blad, prachtige bloemen overal en de tijd om daar echt van te genieten. Vandaag op stap geweest naar twee natuurparken. Daar zijn er 66 van en allemaal even mooi verzorgd.
Na de vele opgravingen nu wandelen in de natuur: bruisende riviertjes met helder water die de toch wat noodlijdende Jordaan gaan vullen, overvliegende ooievaars en pelikanen al dan niet op trek, kolibries die hun lange snavel in honing dopen al fladderend of gewoon zittend op een takje, water schildpadden zonnend op een steen of zwemmend in het water. Wat een rijk en vruchtbaar land. Zo vredig.....
We rijden door naar het noordelijkste puntje tot aan de Libanese grens. Van ver zien we al een groot roestig hek, onderdeel van een kilometers lange, zware afrastering. Via een bord wordt ons dreigend duidelijk gemaakt dat verder gaan streng verboden is. Aan de Libanese kant zien we mooie huizen maar als we goed kijken zien we dat ze allemaal leeg staan. Ook horen we nu geen vogels meer met vrolijke liedjes of staat ons gehoor niet meer goed afgestemd? Het komt beklemmend over....
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erika:
    31 maart 2016
    Wat kan je toch mooi schrijven vader!
  2. Willy:
    31 maart 2016
    Zo,n ervaring bij de grens is wel heel confronterend!
  3. Ineke van dijk:
    31 maart 2016
    Vredig genieten van heerlijk fruit zo van de boom en al die ooievaars in grote groepen in de velden, ik zie het voor mij en ervaar het zelf opnieuw, voor ons nu al 17 jaar geleden. En dan dat schrille contrast waardoor de vrede zo verschrikkelijk verstoord wordt............en toch zal er voor altijd Vrede komen!!
  4. Arie:
    31 maart 2016
    God beloofde Mozes een land VLOEIENDE(?) van melk en honing (Ex.3). Henk en Hil, weer een indrukwekkende sfeertekening!
  5. Wilma:
    1 april 2016
    Ik waardeer het om zo mee te reizen met jullie.
  6. Jan & Aly:
    2 april 2016
    Beste Henk en Hil,
    Opnieuw een mooi verhaal. Geniet nog van de laatste dagen daar. We wensen jullie een behouden thuisreis en tot ziens.
  7. Betsie en henk:
    5 april 2016
    Geliefde grote broer,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag op deze bijzondere plek!!
    Geniet nog even van het laatste stukje vakantie en een behouden terugkomst gewenst,
    liefs ook voor de andere drie,
    Betsie en Henk
  8. Arie:
    5 april 2016
    Henk, van harte gefeliciteerd!! Dat het nieuwe jaar samen met Hil weer net zo belevenisvol mag worden, en dus ook voor ons!
    Een goede thuisreis en tot ziens!