Je plek innemen.......

28 maart 2016 - Chorazim, Israël

Zijn jullie al lang in Israël vraagt een joodse winkelier. Bijna vijf weken. Dat komt zeker omdat jullie je hier veiliger voelen dan in Europa. Wel een wat wrang grapje na de aanslagen in Brussel deze week. We zijn nu in Zafed, een stad Noord west van het meer van Tiberias. Een oude stad waar vooral veel gevochten is door de moslims en kruisvaarders in de 13 e eeuw, onveilig dus toen.
Wat we nu zien van veiligheid? In ieder geval veel militairen op straat met van die grote geweren die ze wat achteloos om hun schouder hebben hangen. Het valt ook op dat leiders van groepen toeristen of schoolklassen vaak pistolen dragen alsof het heel gewoon is. Daarnaast hebben heel veel huizen een schuilkamer, tegen raketten, met extra dikke en sterke muren, kleine ramen en een heel zware deur.
Op straat gedragen Israeliers zich zelfbewust, zelfverzekerd soms bij het arrogante af alsof ze zeggen willen: ik neem mijn plek in en probeer niet me dat te beletten want dan krijg je met mij te maken. In het verkeer moet je voorrang nemen, je krijgt het niet als je even aarzelt. Op de trottoirs maken ze geen ruimte om je door te laten. Nee het is hier to exist is to resist ( wil je bestaan dan moet je willen verdedigen waarvoor je staat) om een veelgebruikte kreet aan te halen.
Israëliërs zullen je ook niet zomaar spontaan helpen ook al ben je nog zo goed in aangeleerde hulpeloosheid. Ze willen wel, maar je moet het ze wel vragen. Als we nu wat terugkijken na 4,5 weken kunnen we ons bij die houding ook best iets voorstellen. Zeker als je de geschiedenis van het volk op je in laat werken. Ondanks dat begrip beginnen we ondertussen wel weer een beetje te verlangen naar ons eigen Nederlandse volkje met onderhand 17 miljoen mensen...Nog anderhalve week te gaan.

hh

1. Lucius de Graaff:
    28 maart 2016
    Die arrogantie herken ik. Dat kan te maken hebben met de constante dreiging. Dan word je vanzelf zo. Of zou er ook nog een gevoel van superioriteit achter zitten? Wie het weet mag het zeggen.
  2. Arie:
    29 maart 2016
    Henk jij bent een begaafde reporter!
    Alleen de foto's: een hek zonder driver, Simson? Happetaria? Een zelfgemaakt kanon?? Leuke puzzelrubriek!
  3. Inke Kloppenberg:
    29 maart 2016
    Wel een heel andere wereld, lijkt me ook niet heel fijn en toch ook wel weer begrijpelijk. Lees jullie reisverslag met plezier en realiseer me dat het eind voor jullie langzaam in zicht komt, maar nog veel te beleven hoop ik.
  4. Janny Harsevoort:
    30 maart 2016
    Ja, een rare wereld, maar God is Koning!
    Ook daar dus alert zijn.
    Ja, voor jullie nog een korte tijd daar.
    Wel fijn om jullie straks weer terug te zien hier in dit koude landje momenteel.
    Geniet van de laatste tijd.
    Groet Janny.
  5. S en A:
    30 maart 2016
    Hoi gezond om weer te verlangen naar eigen stekkie
    Maar jullie hebben nog mooi een poosje om wat te ondernemen.
    Een volk wat vaak aangevallen is gedraagt zich gauw zelfbewust.
    Wij vinden het ook fijn dat jullie volgende week weer naar huis gaan.
    alvast een veilig tocht toegewenst!
    Veel liefs van ons S en A
  6. Swan en Harm:
    5 april 2016
    Henk, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een mooie slotdag van in Israël, kom weer veilig thuis en dan samen met Hil een gezond en gezegend jaar gewenst!
    Liefs van ons!
  7. Els:
    5 april 2016
    Henk, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet ervan op dit bijzondere land.
    We wensen jou en Hil een rijk gezegend jaar toe. Heel veel liefs van Els en Johnny