purim, aan een zijden draadje......

24 maart 2016 - Chorazim, Israël

We zijn verhuisd en zitten nu in Korazim, met fantastisch uitzicht op het oog van Allah oftewel het meer van Tiberias. Gister 24 maart purimfeest. Onze gastvrouw zei dat het gevierd zou worden in de synagoge hier vlakbij. We zouden beslist welkom zijn. Wij er dus heen. We werden verrast door kinderen maar ook volwassenen in verkleedkleren. Wat onwennig liepen we rond. De kinderen waren al druk bezig met ratels en knalbommetjes. Ik kreeg een keppeltje aangereikt en om niet uit de toon te vallen hebben we ook een feesthoedje opgezet. De mannen (soort kerkenraad) kwamen binnen. Een vreemd gezicht met die vermommingen en de heilige boeken onder de arm. Daarna begon het: de rabbi rolde plechtig de boekrol van Esther af en in het Jiddisch las hij op zangerige toon in een moordend tempo en al bewegend het hele boek Esther door. Af en toe draaiden kinderen met de ratel, gooiden ze knalbommen en sloegen de mannen op de tafels elke keer als de naam Haman werd genoemd. De toon van de Rabbi werd heftiger en het geratel werd aangevuld met spontaan gezang. De dood van Haman en de overwinning van het volk Israël werd met gejuich en voetgestamp begroet. We werden allemaal voorzien van een slok wiskhy of wodka. Het feest was teneinde. De mannen trokken zich terug voor gebed en de vrouwen babbelden wat terwijl de kinderen zich vermaakten met de restanten van het knalmateriaal. Morgenavond wordt het feest voortgezet. Je mag dan zo dronken worden dat je niet meer het verschil hoort tussen leve Haman of leve Mordechai. Dat laten we maar aan de autochtonen over. Dit was al een bijzondere ervaring. De redding van het volk Israël had immers echt aan een zijden draadje gehangen..... hh

1. Arie:
    Leuk verhaal! PROOST!
  2. Sylvia Graansma:
    24 maart 2016
    Mooi om te lezen wat jullie allemaal zien, interessant ook met al die verbanden die er zijn uit de bijbelse geschiedenis. Een goede tijd toegewenst aldaar, fijn dat jullie ons op de hoogte houden.
  3. Janny Harsevoort:
    24 maart 2016
    Wat een prachtige foto,s, vooral die met die hoedjes op.
    Leuk om het purimfeest mee te maken.
    Heel veel plezier, groet Janny.
  4. Ton van Leijen:
    24 maart 2016
    inderdaad weer bijzonder; ik betrapte me wel op allerlei associaties (amish, oud-gereformeerd, ultra-ortho enz.) die je op het begrip fusion-godsdienst brengen. Je hebt wel vragen bij de manier waarop Haman kennelijk opnieuw de grond wordt ingeboord, toch wel anders dan hoe wij met de Spaanse inquisitie omgaan, of zelfs het nazidom. Maar nu zal ik wel weer verblind zijn door westers denken waarmee ik andere volken langs de meetlat leg ..... Terzijde: waarom whisky en wodka als men ook zijn eigen stookproducten heeft? Hartelijke groet!
  5. Lucius de Graaff:
    24 maart 2016
    Lijkt me een fantastische ervaring!
  6. Betsie en henk:
    24 maart 2016
    Mooi verhaal, mooie foto 's! Jullie worden wel ondergedompeld in het "echte" leven daar, mooi dat jullie lief en leed van dichtbij meemaken. Blijf ons op de hoogte houden,
    liefs Henk en Betsie
  7. Ineke van dijk:
    24 maart 2016
    Wat een belevenis! Jullie samen in feestkledij verslaat echt alles.
    Een beetje ongemakkelijk zal het wel gevoeld hebben:-)
    Nog een goede reis verder.
  8. Swan en Harm:
    25 maart 2016
    Wij houden onze beste herinneringen aan het meer van Tiberias en alles er omheen. Het meest authentiek! Hopen dat jullie die ervaring ook hebben de komende tijd. En: wat een mooi purimfeest en wat een mooie foto's!!! Blijf genieten!!
    Liefs!
  9. Swan en Harm:
    25 maart 2016
    Even nog: ook Hamanoren (koekjes) gegeten?