Voor een dichte deur......

6 maart 2016 - Eilat, Israël

Onze logeeradressen hebben we via een club waar particulieren zich bij aan kunnen sluiten. Een beetje spannend is het elke keer om het juiste adres te vinden. Na Eilat gingen we naar Mitzpe Ramon, halverwege de Negev. We hadden een duidelijk adres en kwamen aan op vrijdag, een paar uur voor het begin van de sabbath. We waren wat vroeg toen we voor een dichte deur kwamen; niks aan de hand nog dus. Op de afgesproken tijd weer gekeken maar niemand te zien. Een aantal keren aanbellen en telefoneren maar geen gehoor. De tijd richting sabbath begon onderhand te dringen terwijl het sturen van sms jes ook niks opleverde. Het is maar een klein plaatsje dus veel andere slaapmogelijkheden zijn er niet dachten we. Toch maakten we ons niet al teveel zorgen. Toen de afgesproken tijd royaal was verstreken zochten en vonden we toch vrij vlot een jeugdhotel. Hoe passend... Toen we net hadden ingecheckt en ons geïnstalleerd hadden belde een vriendin van de eigenaar die de deur voor ons zou openen. Helaas voor haar voelden we er niks voor om nog weer te verkassen. We spraken af dat ze de sleutel naar ons jeugdhotel zou brengen voor de volgende nacht. Nog een probleempje op te lossen: hoe kwamen we aan een behoorlijke maaltijd want we konden niet koken in jh? De sabbath was ingegaan dus geen restaurant meer open. De creativiteit van de vrouwen bracht de oplossing. Ze kookten eieren in de thermosflessen met het dompelaartje en toen dat goed lukte werden ook de nudels op die manier goed gaar. Met een cupasoep vooraf en een echte Israëlische sappige sinaasappel na hadden we een compleet driegangendiner. Nu maar hopen dat het volgende keer wat soepeler gaat met de ingebruikname..... hh.

1. Willy:
    6 maart 2016
    Jullie kunnen nu weer bijna 5 dagen verder voordat de volgende sabbat aanbreekt. Ach zo beleef je nog eens wat.
    Jullie zijn vindingrijk in het eten koken. Geweldig.
    Groetjes uit Wezep.
  2. Gerard Blok:
    6 maart 2016
    Jij bent een begenadigd schrijver
    Henk. Zoals jullie daar die sabbatsheilging ervaren, zou muziek in de oren zijn voor onze voorvaderen.
    Groet aan allen en blijft genieten.
    De verslagen worden mer alle aandacht gelezen.
    Groet, Gerard
  3. Arie:
    6 maart 2016
    Alweer leuk! Maar ook leerzaam: het gekookte ei is mogelijk een verwijzing naar het manna en de kwakkels. De gesloten deur is misschien symbolisch voor de ervaring van moderne nomaden.
    Een goede verdere reis gewenst!
  4. Ida Vreugdenhil:
    6 maart 2016
    Hoi, ach je bent jong en je wil wat! Fijn dat jullie onderdak gevonden hebben. Wat een mooie reis denk ik, ondanks alles.
  5. Fia wildboer:
    6 maart 2016
    En wat dan weer typerend is voor jou Henk,
    ach we maakten ons niet te veel zorgen
    Hihihi
    En dan komt alles weer op z'n pootjes terecht!

Een ontspannende reis verder
    Groetjes Fia en Thom
  6. Swan en Harm:
    7 maart 2016
    Niet op de gedachte gekomen om te vasten? Dat is hier erg populair. Goede reis verder! We blijven jullie volgen.
    Liefs!
  7. Jantina de vries:
    7 maart 2016
    Wat een idee,koken in thermoskan. Ja Hil dat je creatief bent wist ik ,maar dit slaat alles. Mag je thuis ook wel eens uit proberen ..Ben nu extra benieuwd naar jullie volgende blog.
  8. Janny Harsevoort:
    7 maart 2016
    Jonge, jonge, wat een belevenis!!! Weten jullie gelijk wat het is om in een arm land te leven, zonder voedsel!
    Veel plezier met de verdere belevenissen.
    Liefs Janny.
  9. Beitske bouma:
    Hallo henk en hil

Je kunt zelfs rookworst warm maken in de waterkoker alleen betwijfel ik of ze die daar.verkopen....
    En je hebt eens weer een nieuw theesmaakje

Ik wens jullie nog een heerlijk relaxte vakantie toe maar dat lukt wel als ik dat zo hoor

Groetjes vanuit wezep
  10. Ineke van dijk:
    8 maart 2016
    Gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt, gaat jullie prima af! Leuk die avonturen van jullie! Niet voor een gat te vangen, wie weet wat er allemaal nog volgt. Mooie foto's!