Eilat, kopermijnen en vissen

4 maart 2016 - Eilat, Israël

Eilat, kopermijnen en vissen. Vier dagen zijn we hier nu, hoge temperaturen van boven de 30. Wel prettig met een windje erbij en lekker aan het water. Eilat , de stad waar de koningin van Scheba aan land kwam op weg naar Salomo. Salomo de wijze joodse koning, die ook de kopermijnen van Timna exploiteerde. Hij haalde daar het koper voor de tempelbouw zo`n 3000 jaar geleden. Op muurtekeningen zie je hoe dat ging. kleine mannetjes die met een soort houwelen het koper uithakten. Ze kwamen via schachten van hooguit anderhalve meter in de mijnen van 30, 40 meter diep. Een heftige klus lijkt me. Eilat een vierlandenpunt: Israël, Jordanië, Egypte en Saoedi Arabie. Daardoor militair-strategisch belangrijk maar ook kwetsbaar. Je komt de grotere winkelcentra niet binnen voordat je gescreend bent; zakken leegmaken en tassen onderzoek. Eilat, ook de stad met het beroemde onderwater observatorium. Een paar meter onder water in open zee zie je de prachtigste tropische vissen vrij rond zwemmen. Heel bijzonder. Hil en ik kozen allebei een vis uit waarop we zouden willen lijken als we daar zelf rond zouden zwemmen. Hil koos voor een niet al te grote vis van een normaal model maar wel eentje met felle vrolijke kleuren in blau

1. Arie:
    5 maart 2016
    Interessant! Net geleerd dat de glans van koper betoverend kan werken. Een verleiding voor Salomo (naast haar van Scheba)? Een tropische vis heeft ook iets magisch en verlokt tot selfische like-me dromen. Dus pas op in Eilat!