wind of change

14 maart 2016 - Nes Ammim, Israël

Wind of change.... De wind gierde vanmorgen rond het huis van ons gastgezin in Bethlehem, windkracht 5. Ik moest denken aan de mooie melodische song van de Scorpions: ' 'Wind of change' (verandering). Als je die song op you tube opzoekt, zie dat er beelden langskomen van het vallen van de Berlijnse muur in '89. Wat een explosie van vreugde bracht dat teweeg in Duitsland en de hele wereld. Gisteravond hebben we op onze laatste avond bij Victor en Aida nog een heel gesprek gehad. Best treurig. Victor, 58 jaar, hadden we tot nu toe niet veel gesproken. Als we thuis kwamen zat hij meestal in zijn nachtkleren met een sigaartje aan voor de tv met een glas aquavit in de hand. Gisteravond hoorden we voor het eerst hoe hij als Palestijn de situatie beleefde. Hij heeft het gevoel in een open gevangenis te leven. Zijn werk in Jeruzalem als archivaris is al lang gestopt en daarmee zijn vaste inkomen. De dagelijkse controles bij het checkpoint ervoer hij als vernederend en hij wil zich niet laten vernederen. Hij blijft dus binnen de gevangenis en probeert uit alle macht met alle middelen te voorkomen dat zijn zoon gaat emigreren. Tja zo is het leven, we moeten het maar nemen zoals het is, zegt hij. Gelatenheid dus. Even later laat hij ons zijn zelfgemaakte glasgravures zien van ' het onze vader, de tien geboden, Jezus met zijn ouders en zo meer. Een heel andere Victor zien we dan, een man die trots is op zijn werk en er vol vuur over vertelt. Wat wens ik hem en Aida een ' wind of change' toe, een val van de muur, vrijheid om in menselijke waardigheid te kunnen gaan en staan waar je wilt. Hij weet dat hij van de Palestijnse overheid en de internationale gemeenschap niet veel te verwachten heeft. Geroerd nemen we met een hug, veel zoenen en foto's waarvoor hij toch even zijn trui aandoet, afscheid van deze hartelijke mensen waar we vijf nachten fantastisch zijn verzorgd. Mocht iemand van jullie Bethlehem willen bezoeken: laat het ons even weten want we hebben een goed logeeradres met maar een klein probleempje: het douche water is altijd koud... hh

1. Lucius de Graaff:
    14 maart 2016
    Dat lijkt mij inderdaad een heel bijzondere ervaring! Goed om het te lezen.
  2. Ineke van dijk:
    15 maart 2016
    Mooi, ontroerend verhaal, voordeel van het logeren bij mensen thuis, dan hoor je de ins en outs Wat heeft de zonde in de wereld veel stuk gemaakt. Ondanks alles zorgt de Here voor hen en jullie, gezien jullie brede lach! Goede reis verder.
  3. Arie:
    15 maart 2016
    Ben erg blij met het verhaal van Victor! Bij Daoud kreeg ik even een gevoel van (Palestijnse)propaganda (sorry, ik ben overgevoelig, maar in ons land worden ook mensen weggepest). Victor en Aida zijn hun namen waardig en met hen hopen wij op betere tijden.
    Goede reis weer!
  4. Inke Kloppenberg:
    16 maart 2016
    Henk, wat een triest maar toch ook mooi verhaal. Hopen inderdaad op betere tijden voor hen. Wat een prachtige reis maken jullie weer met een enorme verscheidenheid.
    Henk, fantastisch zoals jij kunt schrijven dat blijft boeien. Fijne reis weer verder.